söndag 14 september 2008

Prickigt porslinspyssel

Nu när vi ändå snöat in på prickigheter kan jag ju visa porslinsskedarna som jag dekorerade à la "Green Gate-style".

Jag tycker att Green Gates porslin är väldigt härligt, men faktiskt lite väl kostsamt för min plånbok. Och vad gör man när man gillar en design men inte riktigt vill betala för den? Man kopierar! Tadaaa - pysselpralinen - kopiornas drottning!

(Fast jag tycker verkligen att man ska köpa originaldesign också för vi har så himla många duktiga konstnärer och designers i Sverige som behöver lite support. Med andra ord, jag gillar när privatpersoner kopierar men jag gillar inte riktigt när stora butikskedjor kopierar rakt av)




Skedarna hittade jag under en shoppingrunda i Tyskland för (håll i sej) 5 kr styck.
Porslinsfärg från Panduro.

10 kommentarer:

Josefin Brorhed sa...

åh va fint! :) prickigt är så sött :)

Malin sa...

Se så fint du gjort!!
Prickigt vill jag ha, nu nu nu!!!

Cel'Dara sa...

Sv: Tack för dina vänliga ord, vad glad jag blir att jag kan inspirera någon tillbaka! :-)
Jag kan ju avslöja att rockabillyådran mest levs ut här på bloggen för min del. Jag skulle hemskt gärna vilja klä mig sådär sjukt snyggt som rockabilly-pinglorna man ser när man är på Eva-spelningarna och bilträffarna. Men nej.. det funkar bara inte för mig. Jag är helt enkelt inte tillräckligt tjejig för att orka lägga tid på invecklade rockabillyfrisyrer och invecklade outfits. Men snyggt så in i norden är det och avis är jag på tjejerna som orkar!

Och du.. fina skedar förresten! :-)
Jag håller själv på med lite porslinsmålning. Fast på det traditionella viset då, med färg som man målar med pensel och bränner i porslinsugn. Ska nog lägga upp lite bilder på mina alster på bloggen snart. :-)

Monkan sa...

Superstiligt, jag trodde först det var "äkta". Eller, det är väl precis det som det är :-)

Halsband!!! Jag har... hur många som helst... Också en lång kedja som jag har två hängen till. Bra idé att göra egna, jag ska nog ta och kika i nån pärlaffär.

Länkar i inlägg är lätt som en plätt (jämfört med i kommentarer i alla fall, där måste man skriva html-kod). Gör så här:
1) Skriv namnet, t.ex virkverket, i din text
2) Markera ordet (eller flera ord) och klicka på knappen med en kedjelänk på en grön plupp (den till höger om Textfärgknappen om du är på Skriv-fliken)
3) Skriv in web-adressen (enklast är ju att du har hennes sida öppen o kopierar från adressfältet (kolla att det är rätt adress, om du vill länka till bloggens startsida eller ett särskilt inlägg)
4) Om du sen klickar på förhandsgranskning så kan du testa att det funkar, håll ner shift och klicka på länken (shift för att det ska bli ett nytt fönster, så att du inte "försvinner iväg" från inlägget som du håller på att skriva

Anonym sa...

Vad fint det blev :)

Fröken Fräken sa...

Ja, se där fick man ju ett helt annat perspektiv på sin belägenhet. För jag har ju iaf en tvåa att bre ut mig i! (fast det känns inte så när man står i ett vardagsrum belamrat med två soffor och emballage som räcker för att bygga ett hus i wellpapp) Och så hittade jag ju skojiga och fina kort på IKEA som jag genast måste rama in.. det gick inte så bra i rensandet.. Hur blir det med din lägenhet nu när du drar till Sthlm? Ska du ha kvar den och hyra ut den eller??

Jag tror att jag ska hålla fast vid min inslagna linje och hålla på typografi och symboler på kuddarna framöver. Kanske någon siffra? Eller en superduper snygg bokstav? Men nu blev det ju någon meter av det snajsiga Gunilla-tyget som är en helt annan stil. Var ska jag meckla in de kuddarna tro...

Läckert pysslande Pralinen! Det är rätta takter! Jag tycker som du, små konstnärer ska kunna inspirera varandra, särskilt när det är något som man inte avser att tjäna pengar på, men det är inte så kul när stora företag plagierar hej vilt. Men var ska denna pricksjuka sluta?

Helen sa...

Vilka fynd skedar du har kommit över. Smart att kopiera, det gör jag ofta också. Alla kan inte ha plånbok att köpa alla dyra saker.
Så kopiera på du (för eget bruk menar jag).

Tack för alla dina kommentarer hos mig, superkul!

Erik McAllister sa...

åh en prickig kompis! tack för fina kommentaren på min blogg och smarta tips!
ciao isabelle halling familyliving.se

Pysselprinsessan sa...

Svar: Jag har bara hunnit baka 2 recept, men de har varit jättebra! Men boken är värd att köpa bara för att bläddra i för det är supervackra bilder! Lika färgsprakande som på tv!
Kramar

Jaana sa...

Du med målat prickigt; så kul ! Jag med...utan att ha sett detta innan ! :-)