torsdag 18 september 2008

Ärvda älsklingar







Man har ju en del favoriter i sitt hem. Ett par av mina "bästisar" har jag ärvt av mina morföräldrar.

Ängeln kommer från min gammelfarmor Mabel som nästan blev hundra år. Den är så vackert snidad och jag tänker mig att den nog är som min skyddsängel. Just nu hänger den vid min säng.

Min morfar var väldigt intresserad av konst, design och mode. Stolar och särskilt då av danska formgivare var hans favoriter. Jag är så glad att jag fick ärva den här nätta fåtöljen av honom som delvis är väldigt bekväm men som också påminner mig om honom.

Vilka är era ärvda favoriter? Det vore väldigt roligt att få se.

5 kommentarer:

Helen sa...

Fåtoljen är väldigt snygg tycker jag, ser bekväm ut också.

Fröken Fräken sa...

Det var förbanne mig det finaste jag hört sedan jag konfirmerades! (Karl-Bertils julafton är full av visdom och användbara citat) Ja, alltså poesin kring hur du tog fram tygerna och tittade till dem... Jag tror att jag måste ta och titta till mina älsklingar och, kanske sniffa lite på dem också...

Det var en verkligt fin stol/fåtölj. Min favorit är ett skåp som är från min farmor. Hon förvarade gamla mattor i det, i ett rum bredvid bastun (...) Jag vårdar det ömt istället. Det har fina svängda ben och rymmer massor!

Så Pralinen ska festla till det - ja, här blir det lugna puckar. Jag tycker att det är skönt att gå omkring och vara själv mest hela helgen, när man har så mycket folk som envisas med att vistas i min närhet på jobbet under veckorna. Men hoppas du/ni får det skojigt, och vakta pysselöarna, så at gästerna inte stökar till, eller spiller över tygerna (!!!)

Malin sa...

Oj, vilka fina ärvda saker du har!!
Stolen är fantastisk!
Har själv inga ärvda gamla saker men förstår vilket fint värde det måste vara i sakerna man får!!!

Själv blir det att köpa nytt på IKEA i stället, får väl putsa till det så det ser lite gammalt ut=)
Ska springa på fler loppisar helt enkelt, är lite för lat!!

Monkan sa...

Mabel, vilket fint och ovanligt namn! Aha, så din morfar var intresserad av konst, design mm, kan det kanske vara lite såna gener du fått, som gjort att du är intresserad av inredning :-)

Fåtöljen är superfin och din fina kudde passar så bra i den också.

Jag hade snedlugg förut och då blev det ju hårspänne i titt som tätt. Klippa luggen själv innan anställningsintervju, det var modigt, kanske därför du fick jobbet, de tyckte du var modig o kreativ :-) Min utbildning gick ju inte så bra men det berodde på tekniska problem snarare än luggen...

Pysselprinsessan sa...

Vilka fina grejor! Det är ju så härligt att ha saker som betyder mycket för en själv!
Kramar