söndag 19 oktober 2008

Vilken vecka...

Jag är tillbaks! Tjoho!

Det känns som att jag varit borta från bloggen en alldeles för lång evighet. Jag har ju vant mig vid att ägna en liten stund varje dag åt min lilla blogg. Och ofta betydligt längre tid åt att surfa runt på andras bloggar. Det är så himla mysigt och kul och inspirerande att läsa andra människors tankar och tips. Jag har saknat det!

Vad har hänt senaste veckan då?

Ja, nu har jag ju flyttat upp till hufvudstaden. Flytten gick bra, även om jag var ute på lite villovägar med bilen innan jag hittade rätt till min nya adress.

Jag bor inneboende hos en extremt energisk person som är otroligt olik mig. Jag känner mig som världens lugnaste gamla tant i jämförelse med denna "fjortis-individ". Hittills har det känts helt okej, men samtidigt är det ju ganska konstigt att bli inneboende när man har bott i egen lägenhet i 6-7 år.
Trots det har jag varit helt inställd på att bo här ett år. Men nu har det dykt upp en annan möjlighet som jag måste ta ställning till. Jag har nämligen blivit erbjuden att hyra en 2:a på 73 kvm av en släkting.
Större, dyrare, finare, halvt möblerad, bra läge...men dyrare..och halvt möblerad med möbler som inte är mitt val. Egentligen är det hela tiden den lilla detaljen jag återkommer till.

Och nu måste jag ju bestämma mig. Åååh, jag hatar att behöva välja när jag inte riktigt vet vad jag vill!

Frågan är ju hur länge jag orkar med "fröken: -men guuud va mycke grejer du har!!!" (kommentaren som slängdes ut ang. mina hitflytade saker, typ en tiondel av mina saker från Gbg. Denna typ av kommentarer har jag inte mycket till övers för. Personer som inte kan tänka innan de pratar kan vara charmiga, men blir oftast i mina ögon ganska ofta flyttade till facket för korkade).

Finns det något pysselsug kvar i tjejen då, efter en vecka som denna?
Jamen, givetvis! Symaskinen är med hit upp, den lilla pärlan.

Och igår hittade jag en second hand butik i närheten. Jag var snabb som en vessla och högg några saker som de inte ens hunnit ta in och prissätta. Två stolar, en byrå och några småsaker. Jag fick dem för 165:-. Åh så nöjd jag var med min list!


Nu ska här bara pytsas på lite vit färg här och där så ska de nog kännas som mina.

7 kommentarer:

Malin sa...

Äntligen är fröken tillbaka, va härligt!
Har saknat dina fyndiga inlägg alldeles för mkt!

Skönt att du till slut hamnade rätt i storstan, himlarns lätt att virra bort sig bland alla gator och adresser!=)
Att dela lght med nån annan som är olik sig själv skulle jag max klara en helg, hade utan tvekan flyttat till släktingens lägenhet och njutit av att vara ensam och röra mig fritt!
Sen att möblemanget inte är gudagåvan, det kanske man kan vänja sig vid..eller?=)

Cel'Dara sa...

Det låter bättre med lägenheten som du får hyra av din släkting tycker jag. Att bo inneboende verkar sjukt jobbigt. Särskilt om det ska hagla sånna där korkade kommentarer hela tiden... :-(

Fröken Fräken sa...

Nämen det var då på tiden att du är tillbaka! Jag ropade "Äntligen" till herr Fräken så högt att han yrvaket, ur sin förkylning, undrade vad som hänt.

Ja, jag som knappt kan besöka andra människor, utan att längta hem, skulle ha svårt att dela lägenhet med någon på det där sättet. Jag skulle klart välja tvåan! Om den nu inte är kriminellt dyr förstås? Du kanske kan gömma undan mycket av grejerna som inte är i din smak. Tvåa på 73 kvadrat, det lät ju gigantiskt för övrigt, det kanske finns en jättestor klädkammare där man kan stuva in bardiskar, spinnrockar, hammondorglar och kakelsoffbord?

Bah! Fnys! Idag har det dock inte varit en bra dag om man envist försöker hävda att sommaren inte är slut. Frosten har legat kvar och vattenpölarna blev till is. Och det visade sig inte vara en bra idé att lämna kuddar ute på vädring över natten i sådan väderlek... För övrigt låter grått som bra mycket ljusare än becksvart, vilket är vad som snart kommer att bli här. Dock håller jag på att längta ihjäl mig efter nästa helg, och den stora begivenheten, den stora loppisen som är två gånger om året. Och är som om moderskeppet kallar mig hem, som Phoebe skulle säga. Jag gnuggar händerna och samlar på mig mynt för prutande. Men Timarii, det har vi här!!


Ja, jag kommer bara att vara i Göteborg från ena dagen till den andra, samt att jag inte vet om mitt sällskap kommer att vara intresserad av att besöka inredningsaffärer (konstiga prickar det finns va?) Men Balders hage verkar samfälligt vara något som alla rekommenderar så jag ska försöka hinna dit.
Sundsvall är också lite knepigt. Tycker inte att det finns så mycket pysselaffärer där tex.


Jag använder inte blixtlås på mina kuddar, det blir så krångligt. Antingen syr jag igen med smygsöm eller så syr jag runt med symaskinen på alla kanter. På dessa utlottade kuddfodral har jag gjort ungefär som det är på örngott, dvs jag låter tyget går omlott på baksidan.

Jag försöker undvika söndagsångesten genom att städa som sjutton och försöka låta bli att tänka på att söndag. Jag kan ärligt säga att det går sådär.... men kladdkakan hjälpte!

Jo sa...

Åh, så spännande att flytta! :D Jag hade nog valt att ha en egen lgenhet om jag hade råd och möjlighet att välja (fast nu har jag ju en förjusande sambo, så jag menade mer om jag var i din sits).Jag är alldeles för dåligt på att skärpa mig och inte reta upp mig på dylika kommentarer, så det hade nog skurit sig rätt snabbt tror jag... Ska du plugga, eller hur kommer det sig att du lämnade götet?
Ha det gott! :)

Zizzi sa...

Du kan ju alltid magasinera möblerna i den andra lägenheten så länge. Det gjorde jag när jag hyrde en möblerad lägenhet. Eller de kanske har ett förråd som tillhör lägenheten, då kan du ställa dit möblerna.
Kram cissi

Jo sa...

Hej igen! Jag tycker att du ska göra som jag och ordna egna halloweenfester, då får man dels bestämma att man ska spöka ut sig och även vilket tema man ska ha :) I år blir det " Mitt favoritbarnprogram när jag var liten". Det ska bli spännande att se vad folk hittar på! :)
Jag förstår det där med att lägenheten blir dyr, hoppas att det löser sig på nåt bra sätt! :) Och grattis till drömjobbet då! :D
Kram så länge!

Matilda sa...

Ta din släktings lägenhet! Det är mitt råd, fastän du inte bett om det:) Det är klart värt att få bo själv, speciellt om man är en sån som är hemma mycket.
Och möblerna...du kan ju slänga nån filt över den fula soffan, eller knöla in lite prylar i förrådet om det finns plats där.
Fin blogg! Första gången jag skriver, men jag har följt den ett tag.
Och välkommen till huvudstan!