söndag 28 december 2008

Nyårsdessert i loppisskål



Dagen före julafton fick jag nys om att loppisbutiken i byn var öppen. Hej å hå, snabbt på med dojorna och iväg mitt i julstöket för att kolla in om det fanns några fynd kvar såhär i juletid.
Det är mysigt att vara/bo i en by där allt ligger nära. Tio minuters promenad, några "Hej" åt höger och vänster till folk man egentligen inte känner men som man ändå känner viss samhörighet med eftersom man faktiskt "bor" i samma by, och så är man framme. Annat än Stockholm minsann, där det numera (hemifrån) tar ca 1,5 timma för mig att ta mig till min favoritloppis. Varför väljer folk egentligen storstäder? Pust.
Men visst fanns det några fynd för lilla mig att lägga vantarna på! Två halsband med plastpärlor (mest för att det är lite kul att uppleva gamla barndomsminnen från 80-talet) och fyra krukor/skålar som jag tänkte skulle passa fint som dessertskålar. Och så en liten sockerskål i samma stil. Och prickigt blev det. Ah, ljuvligt!
Jag undrar bara vad materialet heter? Är det pressglas? För det är ju inte porslin och inte plast. Och det verkar ganska tåligt. Jag har ingen aning. Är det någon som vet?

8 kommentarer:

Helen sa...

Urfina skålar! Har tyvärr ingen aning om vad materialet heter!

Monkan sa...

Aj, din jul lät ju inte riktigt 100%, vad tråkigt. Ja visst vill man ha en mysig jul, med glada trevliga omtyckta och "tyckaomande" människor omkring sig, julpynt och god mat, men... jag tycker inte att det är just en viss dag som är det viktiga, utan stunderna. Att njuta av gott sällskap när man har det, av god mat när man får det, och mysig miljö o stämning, oavsett dag på året!

Just nu kan jag bara bli så glad av att titta på mitt julpyntade kök, i ugnen står en mjuk pepparkaka på gräddning (luktar så gott!) och sen är jag redo för fika med trevliga jullediga personer. Ja grattis till ugn förresten :-) Ugn, det är ju så självklart att jag inte ens har med det på min kravlista inför eventuellt lägenhetsbyte men det är nog bäst att jag uppdaterar listan, inget verkar vara självklart tydligen! Och det är ju ett måste för dig att ha en, för att kunna använda alla dina pepparkaksformar, och till de fina julklapparna du fått!

Det är inte lätt att vara gris här i världen, antingen så blir man uppäten, eller också uppsprättad...

Loppis… Såna har vi ju inte här, brukar jag tänka, men så kommer jag på att det ju finns på Hötorget på söndagar. Men nu pratar du om nån favoritloppis i Stockholm, det betyder ju 1) att det är nån jag inte känner till för du kan väl inte bo 1,5 timmar från Hötorget och 2) att du känner till flera, annars kan den väl inte betecknas som "favorit". Ähum, har du några tips att komma med...? :-)

Söta fynd du gjort, skålen skulle kanske kunna fungera som ljuslykta också? Pressglas är det antagligen men det har nog inte med färgen att göra, utan att det gjutet eller pressat och inte blåst. Kan det vara porslinsglas?

Fröken Fräken sa...

Ja, jag tippar att det också är pressglas! Ser man någon slags skarv på sidan? Man brukar ganska ofta kunna göra det på pressglas eftersom det nu "gjöts" i formar. Det kan vara pressglas utan att vara genomskinligt. Jag har en i vitt på fot i samma material. Finfina var de dessutom! Och det är ju alltid roligast när man har en liten samling!

Jomenjo, här städades det visst. Till slut hade jag slut på ursäkter utan tog mig själv i upptuktelse och beordrade mig själv att städa. och vips låg hela garderobsinnehållet på sängen, och då var jag ju tvugnen att städa klart om jag ville ha någonstans att lägga mig. Och vips nummer två så var jag plötsligt igång och städade ur en massa skåp i köket också. Pust. Och nu idag när jag faktiskt kan fara in till stan, det är t.o.m temperatur som medgör en tur på cykel, så är jag inte såååå sugen längre. Verkar som att jag får ta ett till snack med mig själv! Återupptäckte iofs ett tyg som faktiskt skulle kunna funka väldigt bra till min tilltänkta gardinkonstruktion.. så då behöver jag ju inte köpa nytt tyg...

Aha, stackare, så du måste jobba! Här är man ledig en dryg vecka till, men man börjar ändå känna sig lite uppstressad över hur de lediga dagarna flyr en ur händerna.

Vilken tur att du nu både har ugn och kalassnygga formar! Själv fick jag världens finaste burk av herr Fräken. Kanske inte så mycket helt på hans eget initativ, jag har ju typ pekat ut den åt honom cirka 10 gånger. Men ändå.

Malin sa...

Så fina loppisfynd du gjort.
Har inte tagit mig till vare sig den ena eller den andra loppisen..
Gjorde ett tappert försök att hitta grejer på Tradera, Det gick förvånansvärt bra måste jag säga. Trots att jag fått ta hem det på bussen.=)
Till helgen är jag ledig och då ska jag faktiskt ta mig i kragen och följa med på Loppis. Möblernas himmelrike har jag hört. Får se om den är så bra som jag önskar..
Egentligen är det ju inga möbler jag behöver. När jag behöver en snygg golvlampa. Sambon tycker att vi ska köpa en modern och snygg. Själv röstar jag på vintage..
Nu ska jag bege mig till jobbet. Stångas lite med reamänninskor.
Vad gör alla ute? Folk är som tokiga i reaplagg. Fyndade iofs en Whyred jacka på jobbet för mindre än halva priset, så jag ska väl inte säga nåt..

Jo sa...

Det verkar vara pressgla, iallafall vad jag kan se.. Och just vitt pressglas är ju inne nu, så det var ju (som vanligt) fina fynd du gjorde ;)
Det är ont om loppisar härute på ön, men eftersom det blir tidigare hemgång än vi hade tänkt oss (pga att vi har blivit infrusna och får ta båttaxi hem), så kanske jag hinner med lite loppisar hemmavid innan jobbet tar vid igen:)

Gott nytt år!

Pysselprinsessan sa...

Vilka underbara fynd!!
Hoppas du får en trevlig nyårsafton och ett gott nytt pysselår!

Apropå tidigare inlägget. Jag köpte förresten en tidning med ett gris-mönster. Är du intresserad av det oxå? Isf kan jag kopiera det och skicka om du vill!

Många kramar

Beas sa...

Jag har den översta som smyckesförvaring uppe på mitt badrumsskåp. Jag älskar den. Jag har nog alltid trott att det var porslin, men det kanske det inte är?

Unknown sa...

Hej,
Jag hittade till din fina blogg av en slump och nu hittar jag inte ut bland alla härliga, färgglada inlägg. Kul!
Nu hittade jag det här gamla inlägget och kan inte låta bli att kommentera.
Jag har en växande samling vita pressglasvaser, skålar, ljusstakar med mera och har några av den översta varianten (skålen med plopparna/dropparna - ursprungligen en ljuslykta?).
Den är designad av Gunnar Ander och tillverkade på Lindshammar glasbruk under 50-60-talet. Tror den finns i fler färger, t ex turkos. Jag har även en gräddsnipa och en sockerskål i samma stil.