onsdag 18 mars 2009

Efter regn kommer solsken

När solen strålar in i rummet gäller det att passa på. Jag tassade omkring i morse och fotograferade min gamla trotjänare Assistenten.



Jag har länge tänkt på att det är dags för en liten hyllning till denna knubbiga och högljudda men oh så pålitliga kompis. Och det känns helt rätt att göra det nu när Kitchen Aid-hysterin sveper över landet. Visst kan jag beundra de mjuka formerna och sköna retrofärgerna som pryder Kitchen Aiden. Men dessa nya maskiner går ju inte upp emot min gamla goding! Jag har ärvt min assistent av min mormor och det gör det ju bara ännu mysigare att baka med den.

9 kommentarer:

Zizzi sa...

Själv har jag en orange "kenwood chef" som mamma hade när jag var liten. Fungerar alldeles utmärkt!
Din assistent var ju jättesöt!
Kram cissi

Jenny Aronsson sa...

Ja visst är det vår ute, jag var ute o gick o åt glass med håkis idag, mysigt, nu lägger jag puzzel, till en idé jag har till beckmans. kul o galet.
Fina assitenten. Håkis har oxå en som han hittade nere i sopprummet i Helsingborg, den är från 60 talet och hade t.o.m. orginlkartongen, den funkar kanon o låter oxå som ett morrande bergstroll.

Monkan sa...

Efter regn kommer solsken, ja så var det ju verkligen igår. Och idag baaaaara solsken :-)

Vilken snygging! Jag kan inte heller förstå denna otroliga fokusering (hysteri) beträffande KitchenAid. Jovisst är de otroligt snygga, men priset...? Jag skulle ju hellre lägga de pengarna på en ny kamera :-) Hmmm, jag kanske skulle ta och fota min matberedare, "kastrullen" som jag kallar den för den har klart annorlunda form. Kastrullformad helt enkelt, i plast... Men jag använder den knappt, många år sen sist nu, undrar om den funkar... Jag tycker det är jobbigt med rengöring och så. När jag bakar så är det alltid min gamla trotjänare ElVispeN som får jobba, och det gör den alldeles förträffligt!

Oj, ärvt av mormor, det är ju underbart. Det är ju sanslöst också hur bra dessa gamla maskiner håller jämfört med dagens grejer!

Jag kan ju helt klart erkänna att jag är en av de där stress-galningarna på T-centralen... Är oftast ute i sista sekunden, eftersom pendeltågen strular när man ska in till stan. Grrr. Och förlåt...

Djurgårn, ja där är underbart. Har du varit ute vid Rosendals Trädgård, helt underbart på sommaren med alla deras underbara kakor och sen ta plats nånstans ute i den härliga trädgården. Ojojoj, nu får jag akut sommmmmarlängtan!

SATS, javisst bara för muskelbiffberg ;-) Nä, det är nog en salig blandning där som på andra ställen, men kanske med skillnaden att det faktiskt finns en del muskelnissar. Snarare läskiga än supersnygga... SATS är kanske enda stället de törs gå till? Där de kan hitta likasinnade, de törs nog inte beblanda sig med Vanligt Normalt Folk som kanske dominerar på andra ställen :-)

De underbara spinningpassen som jag går på är helt unika. Folk pratar med varandra! :-) På ett gym i en stor gymkedja, i Stockholm. Alla pratar med alla och instruktören har lärt sig namnen på alla, har koll på en hel del födelsedagar! Då får vi sjunga och hurra. Och hon ordnar aktiviteter som att vi går ut och äter tillsammans. Senast (var jag dessvärre sjuk) så var det först spökboll och sen ut, om några veckor blir det bowling. Men det här är ju helt unikt även inom SATS, och bara för oss som går på hennes Världens Bästa Pass. Och, hon fixar ett extrapass på nyårsafton varje år, klockan 11 på förmiddan, så att vi kan fira in "tolvslaget" tillsammans, och sen är alla i toppform för att fira :-)

Men vad sjutton, alla har ju olika tycke och smak, jag är säker på att de pass du går på säkert också är världens bästa, hmmm, näst bästa ;-)

Fröken Fräken sa...

En hemlis. Jag förstår inte alls denna Kitchen Aid-hysteri! Jag skulle aldrig kunna lägga så många slantar på en köksassistent för bakning! Det kan bero på flera saker:
1. Jag bakar bara moccarutor, äppelkaka och kladdkaka. Till ingetdera behöver man en särskild maskin.
2. Jag lägger hellre mina slantar på tyger och annat pysselmaterial.
3. Jag är obstinat, och om "alla" köper en viss sak så bojkottar jag den bara därför. Inte helt sant i alla lägen, och inte helt förnuftigt heller...
Din Assistent har ju charm, tillhör släkten och är dig trogen. Herregud, sådant är mycket värt!

Nu får du ju börja lista fullt med bra saker med Stockholm eftersom jag ska dit två gånger i april, en gång i maj och sedan ha en semestervecka där i juni. :-)

Ja, tittar du in hos mig nu så får du se lite hur "vårigt" (moahahahaha!) det är utomhus hos mig nu. Jag hängde ut lite på vädring just, och då hade det börjat snöa lite smått igen. Det ryktas dock om plusgrader imorgon. Jag hoppas att det är sant...

Förresten, klart att man behöver en noga specificerad tygönskelista. Annars kanske man skulle få ett gult tyg med tulpaner på, och det skulle inte sluta väl här.

Cel'Dara sa...

Åh nu blev jag nostalgisk! Min farmor hade en sån här. När jag var liten så brukade vi låna den nån gång om året när vi köpte en en halv (slaktad förstås!) gris. Och så brukade jag få hjälpa till att mala köttfärs. Jag tyckte det var så roligt!
Men idag hade jag nog mest tyckt att det var äckligt faktiskt, haha!

Moa - En magisk purt... sa...

Åhhh, en sån hade min mormor. Vi bakade jämt där. Det är något visst med gamla hushållsmaskiner. Eller symaskiner!

Miss Cherry sa...

Och fördelem med "assistenten" är att den är så mycket mera mångsidig!

Man kan mala kött, stoppa korv, passera äppelmos och knåda deg! Listan kan självklart göras längre!
Mamma och jag delar på en sedan lääänge!

Jo sa...

Jag tycker att din var jättefin! :)

Hoppas att du får en bra vårhelg! :D

Emmie sa...

ÅÅ, precis en likandan har jag! jag fick den i julklapp av mamma och pappa. har önskat mig en hur länge som helst, men så hade mamma hittat denna som av en slump i en annons, huur bra som helst!!:) så nu kan jag baka mina kanelbullar och bröd och dylikt utan att behöva knåda musten ur mig fullständigt..:)