onsdag 27 maj 2009

New York part I



Vår resa till New York är nu avslutad och det var en alldeles, alldeles fantastisk vecka i världens häftigaste stad.

Husen var nackspärrs-höga, taxibilarna tutade oftare än jämt och människorna var fler än jag kunde räkna. Jag slet nog säkert ut minst ett par skor under våra dagslånga, milslånga promenader längs Manhattan. Dock höll jag mig till rejäla doningar, inga Manolo här inte!

Mitt mål var att hitta:
a) en bra tygaffär
b) en bra butik med baktillbehör

Jag lyckades också med detta och dessa butiker utforskades sedan mycket grundligt och det var hur kul som helst! Mitt ressällskap höll humöret uppe under det 1½ timmes långa besöket i "The City Quilter" fast när jag kom utsläpandes med kassar fyllda till brädden hörde jag ett mumlande: "Nu är det inte längre någon som behöver oroa sig för någon finansiell kris i det här landet".

Topp fem med resan:

1. The City Quilter - en butik med ca 3000 olika qulittyger. Helt enkelt en dröm för en tygälskare.

2. Central Park - en skön kontrast till det hektiska gatulivet.

3.
NY-kunden som inne på "The City Quilter" helt spontant ägnade en halvtimma åt att berätta för oss om Manhattans bästa smultronställen.

4.
Empire state building - som ger fantastiskt perspetiv åt livet. Gud vad NY är stort!

5.
Rieses pieces - som nonstop fast med jordnötssmör inuti. My kind of thing! :-)



Några tygfynd från New York City.







8 kommentarer:

Loppan Lorum sa...

Härlig resa, låter det som! Jag lyckades tyvärr inte ta mig till något tyg-paradis under senaste besöket i julas, men bromsade nog lågkonjunkturen en gnutta ändå. Julrean i NYC liknar INGET annat! :D

Malin sa...

ååååååååååhhh, jag är sååå avundsjuk på er resa. Har drömt om NY i flera år men har fortfarande inte kommit dit.
Vi ska åka men det får bli nästa år. Har en kompis som är där nu och hoppas verkligen att hon hittade muffinsformar till mig=)
HAr besökt LA och Las Vegas och jag säger bara, vilket land och vilka härliga människor. Man får säga vad man vill om amerika men ett vänligt folk är de allt.
Är fortfarande salig när jag tänker på min resa jag gjorde år 2000.
Alldeles för längesen nu, måååste tillbaka=)

Kram på dig

Jo sa...

Vilka fina tyger du har fyndat! :) Det låter som om du har haft det jättebra och det var ni ju värda! Hoppas att du har kunnat ladda batterierna tillräckligt för att klara dig ett tag i stora staden nu!
Här har det bara varit badrum och brudklänning (inte min) i huvudet, jag har inte ens fattat att jag ska på konsert nästa vecka. Lite för mycket i huvudet med andra ord.. :)

Maria sa...

Vilka fina tyger du hittat!
Jaa NY är ju en underbar stad! Hoppas du testade dunkin dounut och starbucks också, de är nästan kult! ;) Blir grymt avundsjuk iallafall. Jag bodde i Boston i ett halvår så då var man endel i NY. Fantastisk stad! Här hemma händer det inte lika mycket kan man säga! ;)

Trevlig helg!

Zizzi sa...

Underbara tyger!
Har aldrig varit i New York, men längtar att åka dit!
Kram cissi

Fröken Fräken sa...

Det låter som en fenomenal resa! Och du kan ju hälsa herrn i sällskapet, att hade jag varit där så hade vi varit i den där tygaffären än! Tygfynd har det varit dåligt om här nu ett tag. Gjorde visserligen en del mindre inköp på Ikea idag men det grönmönstrade Ceciliatyget var naturligtvis slut. Så då köpte jag bara lite tyger på pinkiv, även om jag gjorde det hittades några i fyndhörnan, för en gångs skull!!

Nä, nu är klockan 22.11 och det är fortfarande sommarvärme ute. Så vi ska fira med en liten cykeltur. Den sker också så att herr Fräken håller sig igenom hela Foyles War.

Pysselprinsessan sa...

Oj oj oj, vilken butik! Dit ska jag åka nästa Ny-besök (hoppas att det blir mer än ett i livet iaf!) men säg inget till sambon, då kanske han inte vill följa med!! ;P Fin-fin-fina tyger du hittat alltså! Härligt att höra att ni hade det bra! :) Massa kramar från en lite mindre utomlands-by... :)
Kram

Jo sa...

Hej igen! Tyvärr har husletandet stagnerat lite. Vi har ju fullt upp med annat ;) Men det tas säkert upp igen i höst när ruckelrenoverandet går ner lite, vi spurtar ju just nu för att hinna klart med badrummet innan midsommar... :)

Heja, bara 3 månader kvar! :D