måndag 1 juni 2009

New York part II

När man är en tjej som alltid älskat att baka och som innerst inne när en liten men ganska hemlig dröm om att bli konditor och ska besöka USA för första gången är det ju självklart att man hyser vissa förhoppningar. Kommer det finnas några spännande baktillbehör att shoppa i superstorstaden NY? Jag hoppades men visste ju inte riktigt vad jag kunde förvänta mig av Sex & the City-staden med sina pinnsmala Manolo-bärare.



Ni förstår kanske att det var en ganska förväntansfull (och nästan lite skuttande) tjej som sprang mot ingången till New York Cakes & Baking supply. Så spännande var det att jag inte riktigt hade tid att stanna upp för att fota något närmare i skylten. Och butiken påminde ärligt talat mest om ett trångt lager så där var det inte kul att fota. MEN. Där fanns allt och jag blev inte besviken!



Några nya formar till min underbart barnsliga pepparkaksformssamling! Kaninen till vänster var det till min förvåning mitt käre ressällskap som insisterade på. Undrar om han har börjar fatta grejen? :-)


Vad sägs om Frihetsgudinnan som pepparkaksform?


Ja, och så var jag ju bara tvungen. Att köpa rosa och ljusblå choklad, lollipopsticks, Red Velvet cake mix (inhandlades i vanlig mataffär) och några cup cakes-formar med det självklara motivet - cup cakes! Rosa och vitt-rosa bandet strössel hittade jag också till min stora glädje.


De som brukar kika in på Bakerellas blogg förstår nog varför jag väljer att lägga min pengar på såna här till synes fasligt onödiga prylar. Jag förstår också om ni duktiga inredningsbloggare där ute inte riktigt blir lika exalterade som jag över dessa fynd. Men gud så roligt det ska bli att få pyssla med detta! :-)

8 kommentarer:

Jo sa...

Åh, ett nytt inlägg, jag som skrev i det gamla precis! :)
Vilka underbara baksaker du har hittat! Jag förstår precis varför du blev så glad när du kunde köpa de sakerna! Jag bakar inte så fina saker (bakar ju bara bröd om jag nu bakar), men jag skulle gärna VILJA kunna baka. Fint strössel mm gör ju att bakverken känns så mycket lyxigare!

Tre månader... Var hamnar du då? Får vi slåss om husen? ;)

Malin sa...

oooh, ja!! Jag förstår dig!!
Bakerella har sånna bra tillgångar over there...Synd att det inte finns ett bättre utbud i sverige gällande baktillbehör.
Kanske man ska ta tag i det=)
Roliga pepparkaksformar du hittade, helt i min smak!

Loppan Lorum sa...

Det är bara att konstatera - det finns alltid något mer att upptäcka/uppleva i det stora äpplet! Inte utan att jag börjar fantisera om en fjärde tur... Grattis till fynden!

Maria sa...

Gud va kul! Jag älskar med allt sånt där pysselbak. Så se till o visa resultaten sen! ;)

Jaa att bo i Boston var verkligen ett äventyr! Man lär sig mycket om sig själv, och hur mycket familj och vänner betyder när man har dom så långt bort!

Haha jaa de är en lite speciell utbildning! Jag läser på distans till lärocentrum, och vårat lärocentrum ligger just i Tranås. Sen finns ett i Lidköping och ett i Motala med, sen sitter lärarna i Skövde så komunicerar vi över telebild. Funkar ganska bra faktistk! :) Men på torsdag tar jag examen så då ska jag åka till Skövde för första gången. Blir kul det med.

Ha en fin dag!!! Kram

Fröken Fräken sa...

Jaaarå, jag kan mycket väl se framför mig hur du skuttade av iver in i affären, och storögt försökte ta in alla fantastiska bakprylar. Och nästan rädd att någon skulle stänga butiken och köra ut en innan man hade bestämt sig för vad man ville köpa (värsta mardrömmen för min del.. jag kan drömma att det inträffar när jag är mitt inne i en dröm där jag besöker den största tygaffären i världen). Jag bakar ju inte så mycket, främst av diskhänseende, men jag kan mycet väl förstå själva passionen!!

Ja, det är lite si och så med tygavdelningen på Ikea. Det känns som om någon drogpåverkad valt ut vissa mönster och färgkombinationer. Otroligt nog så är det ju alltid någon galning som köper dem också!! Jag skulle aldrig kunna ha en affär, för jag skulle aldrig förstå mig på vilka grejer som folk köper. Jag säger bara jättestudsmattor!! Nu var jag på jakt efter tyget Cecilia, i grön färgställning. Alla andra tyger i den serien fanns ju inne, men inte denna... Bah!! Jag ville även ha lite charmanta trasmattor. Jahaja, slut de också.

Tricket för att klara av att vänta så länge på färg som torkar är att ha en mängd andra pyssel som man kan sysselsätta sig medan. Men det är erbarmligt lång tid ändå...

Ja, tänk, här ser man fram emot att snart semestra i Stockholm, och du längtar därifrån. Men iofs skulle jag nog inte heller vilja bo där jämt...

Miss Cherry sa...

Å! Vilka härliga kakformar!!!

Jag vill ha frihetsgudinnan!!!

Zizzi sa...

Underbart! Underbart! Underbart!
Kram cissi

Maria sa...

Jaa Tranås är faktiskt en väldigt trevlig stad! Liten, men naggande god skulle man kunna säga! ;) Och när det gäller inredning är det ett riktigt mecka! Iallfall om man har inredningsstilen New England/Shabby chic..

På tal om inredningsbutiker. Jag åker ganska ofta till Göteborg, men har i princip aldrig stött på några bra inredningsbutiker. Jag knner helt enkelt inte stan. Vart finns dom!? :)

Hoppas du får en trevlig helg!! Kram