måndag 13 juli 2009

Blåbär och rosor runt hörnet

Jag är tillbaks i Sthlm efter en vecka i Småland. Full av energi och hopp om livet. Nu känner jag att det kanske till och med kan bli en liten stund vid symaskinen. Inspirationen och idéerna finns där.

Sent igår kväll kom jag på att jag under hela veckan velat ge mig ut på jakt efter blåbär men inte hunnit. Typiskt! Så vi satte oss i bilen, körde 5 minuter utanför byn, stannade på måfå vid en skogsstig som såg trevlig ut och begav oss ut bland myggen.

Efter ungefär en timma i blåbärsriset (och en hel del lingonris, jag var ju i Småland) kom vi hem igen med ½ liter bär. Det kändes verkligen bra och jag drömmer redan om hemgjord blåbärssylt, blåbärspaj och blåbärsgröt.

Fast innan allt det där fick de ligga i senaste loppisfyndade skålen en liten stund och bara vara vackra.




Rosorna snodde jag snabbt från en buske vid parkeringen på vägen hem. De är mina absoluta favoriter.

3 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Låter gott att höra att du är "hemma" i Stockholm igen med förnyade krafter! Och bärplockning! Det var rackarns hurtigt det! Jag äter gärna bär, men är lite sämre på att plocka dem. Fast jag har sett att blåbären är på god väg häruppe med, vilket är tidigt, tror jag.

Jag har väl yrat i en vecka nu om att jag ska sätta mig vid symaskinen för att sy kuddar av de gröna tygerna som bars hem i triumf i förra veckan, men jag bara målar och målar. Visst, riktigt trivsamt pyssel det med, men hur kom det sig att det alltid blir något helt annat än vad man har tänkt sig??

Ikväll ska man beskåda sköna och handviftande italienare i Montalbano på SVT. Riktigt uppfriskande!

Sofftat sa...

Fin liten karamellskål du hittat, jag fyndade 2 sådana i olika skålar dagarna efer varandra. det är ganska fränt när det händer.

Sofftat sa...

storlekar ska det stå inte skålar... Förhandsgranska kan vara bra ibland.