onsdag 23 september 2009

Babushka som tröst

Igår suckade jag ganska tungt och straffade mig själv mentalt för att jag försatt mig själv i arbetslöshet. Genom att avsluta ett vikariat. Som inte förlängdes för att "den ordinarie" kom tillbaks. Ändå, straff straff "du är dålig som inte har ett jobb som resten av världen".

Men idag funderade jag lite på väg hem från springrundan.
Varför ska jag gå omkring och tycka att jag själv är dålig och straffa mig själv? Det är ju faktiskt inte så smart att tro att bara för att jag inte har haft en anställning på några veckor så kommer jag aldrig mer att få ett jobb. Inte smart. Inte konstruktivt. Bara elakt mot sig själv.

Så jag bestämde mig för att jag hädanefter varje dag ska göra något som jag njuter av. För det är ju fullkomligt hopplöst att slösa bort dag efter dag på att känna sig mindre värd och skuldmedveten över att man inte jobbar. Jag vill ju ha ett jobb! Och jag är öppen för förslag. Och jag söker det som finns. Och jag har till och med anmält mig till högskoleprovet. Så Det så.

Så dagens njutgrej får nog bli att baka de där biscottisarna. För de blev ju inte gjorda igår. För igår travade jag ju istället iväg till tygaffären som ligger här runt hörnet. Och travade sedan därifrån några hundralappar fattigare. (Eh what??!! ...eller, jaha, var det bara jag som var förvånad över mig själv?)

Inga biscotti alltså, men istället sydde jag färdigt mina Babushkor. Och nu får de stå med sina milda leenden och trösta mig när det behövs.


3 kommentarer:

Cel'Dara sa...

Jisses så fina! Jag blir alldeles varm i kroppen, jag som är så förtjust i babuschkor. Du tar möjligvis inte upp beställning? ;-)

Bra att du ser till att göra nåt kul/njutbart varje dag. Det är så lätt att man deppar ner sig annars när man bara går hemma.
Kram

Jo sa...

Så fina! :) Det är klart att du ska göra något bra som du njuter av varje dag! Du kommer ju i vilket fall som helst inte kunna få tillbaka de dagarna och SEN göra något roligare av dem. Och det är ju inte heller så att du får fler jobb bara för att du tycker att du är en dålig människa, snarare tvärtom. Njut du av att vara ledig den tiden du är, när du har sökt de jobb som finns osv. Det vinner du mest på! :)
Om inte annat, kan du ju alltid sälja babuschkor! :D
Jag håller dock tummarna för att det dyker upp nåt skoj snart!

Loppan Lorum sa...

Instämmer till fullo med föregående talare! Tids nog är du inne i jobbsvängen igen, och önskar förmodligen att du haft mer tid för eget pyssel. Jag ser själv jättemycket fram emot morgondagens tjänsteresa med tåg t ex, för då kan jag sitta och sticka några timmar på arbetstid :) Det händer inte ofta annars kan jag meddela!

Heja på!