söndag 1 november 2009

Fika som intresse



Förra veckan råkade jag säga till min syster att mitt intresse är att fika. Först blev jag förvånad över mina ord, jag menar kan man verkligen ha "fika" som intresse?

Men när jag tänkte efter så insåg jag att det faktiskt stämmer, för en av de bästa saker jag vet är nämligen att fika. Det är så mysigt att sitta med en kopp te tillsammans med en god vän och prata om allt mellan himmel och jord. Över en kanelbulle och en chaite kan de mest besvärliga problem förvandlas till små pyttesaker.

Att ta en fika på stan är verkligen något jag har saknat sen jag flyttade från Göteborg. Men idag ska jag bjuda några nya vänner på fika och det ska bli väldigt kul.

Just nu väntar kanelbullarna på att bli gräddade men jag har också bakat en annan favorit: Pappas banankaka. Perfekt att göra när man har glömt äta upp bananerna och de börjar bli bruna. Bananerna gör att kakan blir väldigt saftig.



Pralinpappans banankaka


2 kkp socker (ca 3 dl)
2 st ägg
1 hg smält margarin eller smör
3 kkp mjöl (ca 4 ½ dl)
1 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
2 stora bananer (mosas)

- Vispa ägg och socker poröst.
- Tillsätt mjölken och det smälta smöret.
- Rör ner de mosade bananerna.
- Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten.
- Häll upp smeten i en 2 liters form. Jag brukar smörja formen och sedan använda kokos istället för ströbröd för det blir mycket godare.
- Grädda i 175 grader i ca 1 timma.

4 kommentarer:

Sofia sa...

Ja, det är verkligen mysigt att fika :) Att ha det som intresse låter helt fantastiskt tycker jag! Måste fylla frysen lite igen, bra att ha när man vill - som sagt - fika. :)

Anonym sa...

Mmm... De där såg riktigt gott ut. Jag gör ofta banankaka och det är riktigt gott. Händer att jag har kako i oxå faktiskt. Att fika är faktiskt lite underskattat kan jag tycka. Kram

Jo sa...

Fika är en bra hobby. Oavsett om man utövar den hemma eller ute på stan! Hemma kan man ju roa sig med att baka roliga kakor att bjuda andra på och det gör ju inte saken sämre! :)
Hoppas att vi får tillfälle att utöva din hobby tillsammans snart igen! :)

Cel'Dara sa...

Klart att man kan ha fika som intresse. Verkligen! Åtminstone så är det mitt intresse också. :-)