lördag 5 juni 2010

Sol och hav



Och så har det då äntligen blivit sommar även på våra breddgrader. Därför packar vi matsäcken och beger oss ner till havet i helgen. Fast först ska jag kika in på närmsta loppisen och kolla om de har några fler Lotta-böcker.
Jag har upptäckt att Lotta är perfekt läsning för mig just nu. Jag skrattar högt och känner mig lite bättre till mods när jag läser Merri Viks finurliga formuleringar som berättar om "lilla Lottas" äventyr.

Eftersom de är ganska lättlästa (= snabblästa) är det nu hög tid att jag hittar fler böcker i serien. Annars kommer jag bli boklös på stranden och det går verkligen inte för sig.

3 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Jaa!!!
Ja, nu har jag ju inte precis hänga på stranden väder, om jag nu inte siktar på att bli blå istället för brun. Det kom snöblandat regn när jag var på väg hem efter dagens loppis...alltså!! Men Lotta, hon passar i alla väder. Min samling börjar bli nästintill komplett, men samtidigt har alla Lotta-böcker tydligen försvunnit helt från alla loppisar. Vem är det som hinner före mig och norpa alla exemplar?!
Men jag känner helt klart att en stuga i Rönnvik, det skulle man verkligen ha!

Helen sa...

Dessa böcker var mina favoriter som ung, alla andra läste Kitty men jag var Lotta trogen:)

Emmie sa...

åh, så härligt! det är så bra med sådana böcker, som man blir glad av och som inte kräver så mycket..:)
jag har precis läst igenom de flesta av maria gripes böcker som jag läste när jag var yngre. lika fina nu som då!