söndag 14 augusti 2011

Ett besök på Wanås




Min syster och jag har länge pratat om att besöka Wanås slott och konstparken. I helgen kom hon ner från Östergötland på snabbvisit och vi bestämde oss för att ta chansen. Resten av familjen följde också med.

Jag har sällan tålamod att gå på konstmuseum och beundra tavlor. Men skulpturer och installationer är något annat. De triggar igång min fantasi och inspirerar mig, jag blir nyfiken på material och tillverkningssätt. På Wanås är konstutställningen utspridd över den vildvuxna slottsparken vilket jag tycker är ett genidrag. För en otålig konstbesökare som mig var det perfekt. Jag tyckte att det var både spännande och på samma gång vilsamt att ströva omkring i bokskogen, och upptäcka de olika konstverken.




I Yoko Onos önsketräd fick man hänga upp lappar med sina innersta önskningar. Undrar vad som kommer hända med min...


I butiken fanns de här ursnygga plastmattorna från BRITA of Sweden.

Pluspoäng för säsongsbiljetterna man fick genom att betala inträdet. Jag är ganska säker på att jag kommer återvända för det här var en mysigt utflyktsmål, väl värt att besöka. Den helt igenom ekologiska och närproducerade maten som serverades i restaurangen får också plus från mig. Önskar att det fanns på fler ställen.

Inga kommentarer: