lördag 31 december 2011

2011 - det supersnabba året

Jag känner det i alla mina celler, det här var det snabbaste året hittills i mitt liv.
Kanske var det för att jag hann göra mycket, eller för att jag bara blev äldre. Gammal skulle en del säga.

Så här kommer jag att minnas mitt snabba 2011:

Januari
I början av det nya året firade jag min fina 30-åring, strax utanför Berlin, med tysk kaka och många tyska glosor att lära. Och jag gjorde en spännande upptäckt på en vinterpromenad i Berlinförorten - en vildväxande mistel som trillat ner i blåsten låg plötsligt framför mina fötter. De tyska rådjuren var lika förtjusta som jag.

Sen började jag mitt nya jobb och var förvirrad i några veckor.


Februari
I februari kom min syster och firade sin födelsedag hos oss. Hon lärde mig att tova bollar och vi hade en mysig pysselhelg. Jag fick min favoritblomma, kungsängslilja, i en kruka av mamman med de gröna fingrarna.
 Nålpyssel verkar för övrigt ha varit en återkommande melodi hemma hos mig i februari 2011...

 
Mars
30 bast. Japp, i mars slog jag på stort och firade in mig själv i mitt tredje årtionde av livet. Det blev retrofest med kakbuffé. Jag hade röd och vitprickig klänning så klart.
Sen gick jag in i en intensiv kuddsömnadsfas.


April
Min pysselklubb hade syträff och kuddsömnaden fortsatte. I slutet av april firade vi påsk i ett sommarvarmt Skåne och jag satt ute på trappan i solen, med utsikt över havet, och virkad Lottens fina blomstergirland.
Jag började springa i skogen och försökte febrilt återfinna några av mina bortglömda gamla muskler.


Maj 
När syrenerna blommade i maj bjöd jag på tjejmiddag samtidigt som Herrn i Huset roade sig kungligt i Kina. Syfestligheterna fortsatte med allsköns pås-, börs- och mera påskreationer. Jag fyndade friskt på loppis och längtade efter sommarlov.


 
Juni
Juni, sköna juni. Den månad då jag besökte "den eviga staden", upplevde ett vidunderligt åskoväder instängd i den mäktiga domen i Florens och såg fler antika byggnader än jag kunnat drömma om. Midsommar firades i ett blåsigt Skåne och jag tog årets första dopp i härligt höga vågor!

Och plötsligt hade halva året gått.


 Juli
Innan den riktiga semestern tog jag några dagar ledigt och åkte, alldeles ensam, till havet för att bara vara. Det var lycka.


Augusti
Sen reste vi norrut för att besöka vänner, göra galet bra loppisfynd och kliva lite i bergen. Juli och augusti var riktigt bra månader med många fina möten. Syrran bjöd på underbar sommardessert på sin pyttelilla balkong i Norrköping. Jag ville stanna tiden där en stund...


September
När sommaren var slut började tygskåpet och jag ha vissa problem med att komma överens. Jag sa "du är större". Skåpet svarade "Glöm det!". Men jag kom på att man kan bygga på höjden.
Sen började jag handla tyger från halva världen.
Och så sydde jag en elefant.

Som direkt valde att adoptera bort sig själv till min syrra, som är en snäll elefantälskare.


Han tog med sig ett brev i en liten väska.


Oktober
Oktober var en kreativ månad. När jag inte sydde lapptäcken passade jag på att virka en snutt, sticka can can volanger och brodera ihop små puttenuttiga dukar.
Jag reste på ett par snabbvisiter till huvudstaden och lärde mig mer om mitt yrke.

 November
I november blev jag beroende av världens roligaste pyssel. Jag kunde bara inte sluta sy skrivböckerna. Och fler lär det bli. En bild på min unga mormor på kärlekssemester med sin blivande man, min morfar. Hon är min kreativa idol så hon får finnas med på min egen skrivbok.


December
Och hej och hå så hade nästan hela året gått. Oj, vilken rasande snabb månad.
Det blev en resa till Göteborg för att fira en bästis och en resa till Köpenhamn för att hälsa på havsfruen med min syster.
Och vips var det julafton och jag fick en riktigt bra julklapp strax innan.
Men mer om det sen...

Nu är året strax slut och jag planerar att fira in det nya året i lugn och ro här hemma med min bästa Herrn B.

Gott nytt år!

4 kommentarer:

Petra / Popetotrora sa...

Kul med recap av hela 2011. :-)
Gott Nytt År till dig!

Och du, tack för att du fixade julklappsswappen. Jätteroligt!

Malin på pastill.nu sa...

Härlig tillbakaåterblick :-) Gott nytt år!

Maria sa...

Gott nytt år till dig också! Trevlig blogg du har - har precis hittat till dig.

Jo sa...

Gott nytt år till dig! :)