tisdag 6 december 2011

Helgen som var

Göteborgsvädret visade sig verkligen från sin bästa sida i helgen som var. Regn i huvudstupa sidoläge och en fullkomligt omöjligt vinande vind som ställde till förtret för en ovan lantis. 

Två brutala bevis på att det redan gått fasansfulla 3 år sedan jag flyttade från bästkustens pärla fick jag ofrivilligt.

Lantisgrej nr 1: När jag katigt knallade in på Pressbyrån och världsvant bad om "ett hundrakort, tack" möttes jag av en road Pressbyråtant som nästintill moderligt undrade hur länge sen det var jag besökte stan senast ("hundrakorten" försvann för ca 3 år sedan).

Bonnlurkgrej nr 2: Minst lika katig klev jag på lördagen ut i regnet för att göra stan en sväng innan festen på kvällen. Två steg utanför ytterdörren med hann jag inte mer än fälla upp mitt paraply i den vinande isvinden förrän det sa "swosh" "squeek" och "krack" och jag stod med en pinne i ena näven (som en gång var fäst vid ett paraplytak) och en fladdrande tygslamsa i den andra. Det var bara att lämna eländet i närmsta papperskorg och låta skammen rinna av en i det piskande västkustregnet.

Fotnot till alla er icke-Göteborgare som inte riktigt hänger med nu. Fälla upp paraply i Göteborg en blåsig vinterdag? Gör det inte - Big No No!

5 kommentarer:

Lotten sa...

Ha, ha... jag kan se den där Pressbyråtanten framför mig precis ;-) Jag som bor i Göteborg saknar 11-korten oxå....
Kapuschong is da shit i den här staden.... tror inte jag äger ett enda fungerande papraply nuförtiden.

Lotten sa...

100 korten skall det vara*

Ulle sa...

Mohahaha.... Förlåt, jag kan riktigt se dig stå där med paraflaxet o snopen min;)
Jag saknar oxå 100-korten. Det här nya är på tok för krångligt.

Jo sa...

Hihi, men du vet väl att paraply är fullständigt värdelöst att ha i Götlaborg? Om du nu hade lyckats behålla det helt, skyddar det ju inte mot sidoregnet ;)

Vi borde verkligen fixa till en Gbg-träff, nu var det ju vansinnigt länge sen vi sågs!

Eller så kanske du åker förbi hus-huset på vägen hem till skogarna?

Henrietta sa...

Å vad jag känner igen mig! Efter 8 år i lilla Karlskrona blir man nästan rädd när man kommer till Brunnsparken en fredag :o)) Och då är jag född i Götet och bott där i 30 år.
Fast jag använde alltid paraply på min tid! Enveten som synden!
//Henrietta